SXSW 2019 | Social impact & brand value

Austin, Texas – 9 maart 2019 | Zaterdagochtend 9 maart staan er vier stoelen klaar op het podium in de Manchesterzaal in het Fairmont Hotel. Awesome fancy hotel by the way. Oef! De vier stoelen worden gevuld door een moderator en drie sociaal bewogen ondernemers. Thema is de vraag hoe merken stelling nemen in een wereld waar consumenten zich steeds luider laten horen als het gaat om maatschappelijke vraagstukken. Welke merken en influencers zijn daar klaar voor? Hoe doen ze dat op een authentieke manier? De link tussen de drie ondernemers is niet alleen de social impact van ondernemen. De rode draad in hun verhalen is het doneren van maaltijden. Uit deze verhalen heb ik het verhaal van Marcus Byrd gekozen.
 
 
anel SXSW 2019 How Brands can engage the Social Impact Generation
Panel SXSW 2019 How Brands can engage the Social Impact Generation

Getting Out and Stay Out: GOSO

Marcus Byrd – marketing director van Dos Toros Taqueria – vertelt over hoe hij het verschil probeert te maken. Want natuurlijk is hij in business gestapt om geld te verdienen. Maar social responsibility zit in het DNA van Dos Toros. ‘Je verwacht social responsibility misschien niet direct van je lokale lunchroom. Maar als het in je DNA van de onderneming zit, dan is het er. Dan organiseer je een one-dollar-burrito-day.’ Maar Dos Toros gaat verder dan het doneren van maaltijden (in iets meer dan een jaar hebben ze 23.000 maaltijden in Chicago verstrekt!). Dos Toros is ontstaan in Harlem, jeweetwel, een voorheen beruchte wijk in New York. Daar heeft Dos Toros het initiatief genomen om ex-gedetineerden te helpen hun leven weer op de rit te krijgen. Dat doen ze met triple E: education, emotional wellbeing & employment. Alles gericht om de negatieve spiraal van de criminaliteit te doorbreken ofwel GOSO. 

Dikke jassen verzamelen voor social impact?

Tijdens een strenge winter kwamen vrienden op het idee om dikke jassen te verzamelen en uit te delen aan mensen die deze nodig hadden. Een prachtig initiatief en heel erg nodig. Maar was dit een initiatief om met de buitenwereld te delen onder de vlag social impact? Nee, dat was het niet. Waarom niet? Bedenk dat de sociale initiatieven die je onderneemt moeten passen bij jouw brand values. Bij waar jouw merk voor staat en waar klanten je aan herkennen. Social entrepeneurship is geen vergaarbak van allerlei initiatieven. Het verzamelen van de dikke jassen was een fantastisch initiatief. En zonder twijfel hebben ze dat graag gedaan. Maar de grootste social impact maakt Dos Toros in GOSO en het doneren van maaltijden. 
 
Of zoals Marcus zijn verhaal afsluit: ‘ Feel, live and breathe these things, maar ga jezelf er niet voor op de borst kloppen. Als je het doet, en als het past bij wie je bent als merk, zullen klanten je belonen voor je authenticiteit. Klanten willen graag bij zo’n merk horen en betrokken zijn.’ Wat een ontzettend bevlogen en sociaal bewogen man! Marcus Byrd, onthoud die naam.
10 maart 2019
sparklecom1
social impact, brand value, merkwaarde, reputatie, social impact, sxsw